Forestil dig, at dine fagfæller spørger: Hvad har du fundet ud af i din opgave? Du svarer dem ved at genfortælle din konklusion. Så spørger dine fagfæller: Hvordan fandt du ud af det? Du svarer dem ved at forklare, hvad du har analyseret.

Afsnittene i din opgave hænger sammen som delene i et argument. Din konklusion er din påstand, din analyse er dit belæg for påstanden. Og det, der tillader, at du kan argumentere for din konklusion på baggrund af din analyse, er dine redegørelser for din teori og metode – også kaldet din hjemmel.

Vi ved fra vores vejledninger af studerende, at det kan være hjælpsomt i skriveprocessen at:

  • skrive en eller flere kladder til konklusionen i forbindelse med, at du udarbejder analyseafsnit
  • skrive en eller flere kladder til analyse i forbindelse med, at du udarbejder redegørelser for teori og metode

Tænk din opgave som et argument, for det sikrer sammenhæng i opgaven. Inddrag også modargumenter, gendrivelser. Din konklusion er ikke 100% gyldig, så brug energi på at forholde dig kritisk til dit analysearbejde og dine valg af teorier og metoder – typisk i dit diskussions- og metodeafsnit.